Søk i artikler

Lander fly på autopilot?

Noe jeg ofte hører er at piloter flyr jo nesten ikke selv lenger, alt gjøres med autopilot og nå kan man vel lande også. Hva er mytene, og hva er fakta rundt autopilot i fly?

Myten er både riktig og uriktig kan jeg begynne med. På kommersielle flyvninger, altså av den typen du og jeg tar til Trondheim, Bergen eller syden, flyr hovedsaklig på autopilot. Ruten er planlagt ned til minste detalj bak kulissene.

Flyselskapet planlegger i samarbeid med meteorologer, piloter, de respektive flyprodusentene og så videre hvordan de skal legge opp rutene sine. Så når et fly er satt opp til å fly 07 fra Oslo-Bergen er ruten nøye lagt opp, med checkpoints underveis.

Selskapene har prosedyrer på hvordan de ønsker take off og landinger gjennomført. Da tenker man på hvor fort/høyt man skal fly, hva slags stigning og nedsynkning som er ønsket. Grunnen til at denne planleggingen blir gjort har med forbruk, effektivitet, komfort, levetid på flyet og en rekke slike faktorer.

Når Kapteinen bestemmer seg for hvordan han vil gjennomføre den aktuelle turen blir all info, og litt til, lagt inn i noe som heter FMS/FMC (Flight Management System/Computer). Som i all praktisk betydning er hjernen til flyet. Den sentrale enheten styrer så og si alt fra fuel-beregninger, til throttle-level som bør benyttes til enhver tid. I tillegg holder systemet styr på hundrevis av sensorer som måler alle tenkelige verdier i flyet. Både etter hva som er viktig og følge med på av sikkerhetshensyn, men også ting som bør være fornuftig og følge med på med tanke på effektiv og økonomisk flyvning.

FMC - Flight management computer

Etter dette blir som regel flyvningen gjort basert på hva FMS systemet gir beskjed om er mest fornuftig basert på den informasjonen som har blitt kalkulert. FMS er ikke statisk, og kan endres på underveis. Om man skulle møte på dårlig vær for eksempel.

Så svaret er ja, pilotene flyr hovedsaklig på autopilot etter avgang. Takeoff blir normalt gjort av den av pilotene som flyr. Det er selvfølgelig fremdeles mulig å håndfly et stort fly, men i de fleste tilfeller vil dette være unødvendig og ubehagelig for passasjerene.

Men er det slik at flyene lander automatisk også?

Jada, ingen problem!

Normalen når man lander større fly er at man lander ved hjelp av noe som heter Instrument Landing System, «ILS». ILS systemet er et system som sender ut forskjellige radiosignaler i alle plan, og flyet kan ved hjelp av disse signalene beregne hvor langt over/under og høyre/venstre flyet er i forhold til hva som er den anbefalte innflyvningen.

ILS Systemets dekning

Normalen tidligere var at piloten selv styrte throttle (gass) spakene, men i nyere fly kan dette også være endel av innflyvningen. For å gjøre ting mer avansert har man delt opp ILS systemet i flere kategorier:

  • CAT I
  • CAT II
  • CAT IIIA
  • CAT IIIB
  • CAT IIIC

I praksis betyr dette systemet kun hva slags vær som er hvilken kategori. Cat I er fint vær, Car IIIC tilsvarer null sikt. Altså at piloten ikke kan se rullebanen. Og i et tilfelle hvor piloten ikke kan se rullebanen vil man være nødt til å lande kun basert på maskiner. Så systemene tillater det. Men vi ser at det er veldig sjelden disse systemet blir brukt til sitt fulle.

Det koster dessverre altfor mye penger å utdanne alle piloter til CAT3 klassifisering. Slik at i sivil luftfart er det ikke normalt at begge flyets piloter har de ekstra sertifikatene nødvendig. Når været blir så dårlig vil man normalt heller omdirigere flyene.

Så konklusjonen er at ja, piloter flyr på autopilot. Mesteparten av tiden. Flyene lander på autopilot, men ikke i dårlig vær fordi pilotene gjerne ikke har nødvendige sertifikater. Jobben til piloten ligger derfor mest i å følge med på at alle systemene fungerer underveis i flyturen, samt ta seg og take-off. Resten håndterer flymaskinen helt selv.

Har du noen spørsmål om fly eller flybransjen kan disse sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lik oss på Facebook