Søk i artikler

Kan man loope et passagerfly?

Er det teoretisk mulig å ta en full loop med et passagerfly? Og er det noen gang blitt prøvd?

Spørsmålet stammer naturligvis fra flysimulatorspill. Når man har tatt av og satt kursen blir man ofte litt utålmodig. Og da blir det jo ofte til at man tar en korketrekker eller loop. Men på ordentlig? Er flyene bygget for å tåle det?

Det er bare å børste støv av Microsoft Flight Simulator X, sette all realisme på fult, sette seg inn i en Boeing 747 Jumbojet og prøve. Og svaret er ja, det går. Det er ikke så lett, da man fort kan presse flyet hardere enn det tåler. Men med rett utgangshøyde og fart lar det seg faktisk gjøre å ta en full loop.

Men dette beviser egentlig ingenting. I den virkelige verden er det en del andre effekter som spiller inn. Oljetrykket kan falle når motoren er opp-ned, g-krefter eller turbulens kan ødelegge flyet eller det kan faktisk hende man ikke har nok plass i høyden til å gjennomføre en loop.

Les også: Lander fly på autopilot?

Her er det bare å ta kontakt med de to største flyprodusentene i verden Boeing og Airbus. Airbus fikk vi aldri noe svar fra, men Boeing hadde mye på hjertet:

«It is possible for a large passenger aircraft to do a loop, roll and inverted flight (which would be a stage of a roll or loop). As an example - a roll was famously conducted many years ago (1955) on a demonstration flight of a 707. (Se video under) Typically a roll would be a less demanding maneuver than a loop, for both pilot and aircraft. It must be stressed that there are myriad, critical calculations and expert pilot skills that must be in place to safely execute such a maneuver on a large commercial airplane. Boeing does not conduct these maneuvers during either developmental or production flight testing. Different and more effective testing maneuvers are used to identify the operational flight envelope for safe commercial flight operations.

-Candace (Heckman) Barron
Communications
Engineering, Operations & Technology
The Boeing Company»

Før vi fikk en noe amerikansk sikkerhetsadvarsel på en separat epost:

«(…) Please understand that while theoretically possible, it is definitely NOT something that anyone should attempt to do. Today’s aircraft are very large, and this would be extremely dangerous.»

Åh... så det er farlig å loope en jumbojet altså?

Vi har også vært i kontakt med en del piloter her i Norge som kan fortelle at et passagerfly tåler mye mer enn man skulle tro. Vingene på et passagerfly er faktisk så bøyelige at de nesten kan bøyes opp til de møtes over flykroppen før de knekker. En korrekt utført loop kan gjennomføres uten å påføre  betydelige g-krefter. Teknsik vil dermed et passagerfly klare en loop relativt enkelt. Men, som vi opplevde på flysimulatoren, er det plassen som er den største utfordringen. Det er lett at man deiser i bakken på vei ned fra loopen.

Les også: Hvorfor er det en gardin mellom klassene på fly?

Vi har ikke klart å finne noe bevis eller indikasjoner på at det faktisk er prøvd å loope med et passagerfly. Men det er tøft å vite at det teoretisk sett lar seg gjøre.

En video som viser en roll, eller korketrekker, av et fly av typen Boeing 707, som er referert til i eposten fra Boeing over.

Her er en Youtube-video av en som looper en 747 jumbojet i Microsoft Flight Simulator X.

Lik oss på Facebook