Søk i artikler

Hvorfor lager biler en annen lyd når man rygger?

Når man kjører en bil i revers kommer det en slags hylelyd. Hva kommer denne "ryggelyden" av?

For å gjøre bilkjøring så mykt og lydløst som mulig er tannhjulene inne i girkassen skråskjærte. Med andre ord tar tennene tak i hverandre litt etter litt og man har en myk kraftoverføring. Problemet med skråskjærte tannhjul er at det kan være litt trøblete å bytte mellom hjul. Girkassen løser dette ved å synkronisere tannhjulene, slik at de hele tiden passer inn i hverandre mellom girbytter.

Revers drar hele drivverket i motsatt retning, og derfor er det litt vanskelig å synkronisere revers-tannhjulet. Dette tannhjulet er dermed ikke skråskjært, men rett, som "normale" tannhjul. Når dette tannhjulet er koblet på, vil kraftoverføringen skje mye mer direkte enn ved de skråskjærte og man får en lyd. Lyden man hører er faktisk de rette tennene som "klasker" mot hverandre.

Her ser man de skråskjærte tannhjulene som utgjør første til femte gir til venstre. Helt til høyre ser vi reversen som er skåret rett.

For de som ikke forstår hvilken lyd det er snakk om, kan du få en smakebit her:

Det er også eksempler på racerbiler som har rettskårede tannhjul på alle gir, ikke bare revers. Det tåler visst mer juling, men bråker noe grusomt. Her er et ekempel:

Lik oss på Facebook