Søk i artikler

Hvorfor får man sladd?

Hvorfor får man sladd på bilen både når man gir ekstra gass og når man låser hjulene (drar i brekket)? Er det noen sammenheng mellom disse?

Alt dette har med friksjon å gjøre. Det som holder bilen på plass i en sving er friksjonen mellom underlaget og dekkene. Er ikke friksjonen stor nok til å holde bilen inne i svingen, ja, da får man sladd.

Så hvorfor får man sladd hvis man ligger fint i en sving og plutselig drar i brekket eller gir gass? Forandrer friksjonen seg? La oss ta en kjapp titt på friksjon:

Friksjon: Det er to typer friksjon. Man har statisk og kinetisk friksjon. Statisk friksjon har man da to objekter ligger stille på hverandre. Skal man dytte en stor tung eske bortover gulvet for eksempel, "limer" esken seg på en måte fast i gulvet når den står stille. Det krever derfor litt ekstra kraft for å starte bevegelsen eller dytten. I det man har fått den i bevegelse er det kinetisk friksjon som virker inn. Forskjellen fra statisk til kinetisk friksjon kan på noen områder være ganske stor. Mellom to glassplater er det nesten dobbelt så mye statisk som kinetisk friksjon. Man må med andre ord ta i dobbelt så hardt for å bevege en av dem, som det man må ta i for å holde bevegelsen gående.

Hva skjer så når man drar i brekket eller gir full gass? Friksjonen mellom hjulene på bilen er en statisk friksjon. Til en hver tid er en del av gummien på dekkene helt stillestående i forhold til asfalten under. Man skaper dermed statisk friksjon mellom bilen og underlaget selv om man farer avgårde. Det som skjer når du drar i brekket er at du opphever denne statiske energien ï det hjulet låser seg. Hjulet triller ikke lengre like fort som underlaget under og man har gått over fra statisk til kinetisk friksjon. Altså mye mindre friksjon. Er dette typisk is eller snø har bilen tilnærmet ingen friksjon igjen og bilen vil gå tid g-kreftene fører den. Det vil si ut av svingen.

Det samme gjelder selvsagt også om man gir full gass. Man forandrer hastigheten på hjulene i forhold til underlaget under og man får mye mindre friksjon. Bilen sklir.

Tenk på dette den gangen du skal bråbremse med en bil som ikke har ABS bremser. Det man er ute etter er å ha så mye friksjon mellom bilen og veien. Dette får man ved å ha en statisk friksjon. Det lønner seg derfor å bremse så hardt man kan uten å låse hjulene. Låses hjulene vil man begynne å skli og øke bremselengden.

Lik oss på Facebook