Søk i artikler

Hva er forskjellen på techno, Trance, Dance, Hardhouse, osv?

Det vrimler av undersjangre i den elektroniske musikken. Hva er egentlig forskjellen?

For å kunne plassere de ulike sjangrene innen elektronisk musikk må man naturligvis kjenne til dens historie.

Her er en rask gjennomgang av noen artister og sjangre som har bidratt til å skape det vi i dag kaller elektronisk musikk.

1959: Karlheinz Stockhausen regnes som en av de viktigste og mest innflytelsesrike elektronika-artistene i det tyvende århundre. Samtidsmusikker som utforsket de psykologiske og akustiske aspekter ved musikk som han fikk til ved hjelp av elektroniske hjelpemidler. Musikken kan karakteriseres som en blanding av "Ambient"(som vi kommer nærmere innpå) og Klassisk musikk.

60-tallet: The Beach Boys gir ut " pet sounds" som inneholder elektronisk manipulasjon og samples.

Herbie Hancock skriver lydsporet til Michelangelo Antonioni`s film " blow up" som blir et pioner-album innen sjangeren "Acid Jazz".

Bruce Haack gir ut en rekke plater, med diverse elektroniske manipulasjoner, synthesizere, og blir med det en av de aller første artistene som lager musikk som vi i dag tydelig kan høre at er elektronisk. Han har i seinere tid også blitt kalt "the king of techno".

Frank Zappa, The greatful dead, Tangerine dream, David Bowie og King Crimson er andre artister og grupper som også bruker elektroniske elementer i musikken, som er verdt å nevne.

1970: Kraftwerk gir ut sitt første album "kraftwerk". Bandet, bestående av Ralf Hûtter, Florian Schneider, Klaus Dinger og Andreas Hohman går ned i historiebøkene som den mest innovative elektronika-gruppen, og som mange anser som "the founding fathers of techno". Albumene " Trans Europe Express" og "radio activity" blir også regnet som noen av de viktigste og mest innflytelsesrike albumene innen elektronisk musikk.

1976: Jean Michelle Jarre gir ut albumet "Oxygene", som blir et hit-liste album, og blir en av de viktigste kommersielle suksessene i elektronikaens historie. Grandmaster Flash gir samme år ut sitt første album " Suger rappin" med sitt nye band "The furious five" og blir ett av de første kommersielle hiphop albumene.

1978: Brian Eno bruker for første gang uttrykket "Ambient music" på sitt album " Music for Airports".

1981: Juan Atkins, Kevin Saunderson og Derrick May grunnlegger Deep Space Soundworks Collective og senere Detroit`s Music Institute, som la grunnlaget for "Detroit techno". Juan Atkins a.k.a Model 500 og Cybotron brukte for første gang uttrykket "techno" om musikken som hovedsakelig ble laget i Detroit fra 1981.

1982: "House music" blir grunnlagt i Chicago, av Frankie Knuckles og andre radio DJ-er.

1987: "Acid House" startes i Chicago av blant andre Herbert J og DJ Pierre. Samme år dukker Europeiske klubber som Ministry of Sound opp på Ibiza, med DJ-er som Paul Oakenfold.

1988: "Rave" for sitt utspring etter 808 State sitt debut album " Newbuild" , et klassisk "acid house" album.

1990: Underground Resistance dannes av Jeff Mills, Mike Banks, Robert Hood og Alan Oldham. Dette blir det mest innflytelsesrike plateselskapet i 90-årene.

1993: Plastikman gir ut sitt debut album "Sheet one", et av de viktigste "minimal techno" albumene fra 90-tallet.

1995: Chemical Brothers gir ut "Exit Planet Dust" som gjør "big beat" populært og tar igjen elektronisk musikk til hit-listene.

1996: "Techno bass" eller "ghetto tech" blir dannet i Miami og Detroit.

1997: Roni Size "reprazent" gir ut sitt første album, og setter "Drum`n Bass" på kartet.

2000 : Forskjellige sjangre blomster opp igjen, i form av "electroclash" og "back to basic techno". Per dags dato er det nok Minimal techno og "micro house" som er de mest spilte sjangrene på Europeiske og Amerikanske klubber.

For å gjøre alle disse utrykkene og sjangrene noe mer forståelig, så skal vi prøve å forklare, om ikke alle, men i alle fall de fleste viktige sjangre innenfor elektronisk musikk.

Electro:
Både Kraftwerk og tidlig 80-talls Detroit techno, samt tidlig hiphop som Afrikaa Bambaata og Grandmaster Flash kan sies å ha lagd electro. En blanding av 70-talls funk, den voksende hiphop/break kulturen og tidlig 80-talls synthesizer teknologi er hovedingrediensene i electro. Herbie Hancock, en av pionerene til Acid Jazz stormet tilbake i 1983 med electro-singel suksessen "rockit". Selv om electro ble satt i skyggen av Hiphop på 80-tallet, som stort sett ble bygd opp av samples istedenfor synthesizers, så fortsatte mange techno og dance artister å produsere electro-plater både i Detroit og i Storbritannia helt frem til midten av 90-tallet og frem til i dag.

Det er som med all annen musikk vanskelig å beskrive hvordan electro høres ut, men musikken er ofte basert på en skarp synth-lyd, aggressiv rytme, perkusjon med mye variasjon, ofte med et futuristisk budskap enten gjengitt med vokal eller igjennom musikken selv.

Viktige Artister:
Juan atkins (cybotron, model 500)
Ectomorph
Kraftwerk
Afrika Bambaataa
Anthony Rother
Dmx Crew
Dopplereffekt

Detroit techno:
Tidlig Detroit techno kan deles opp i to forskjellige typer musikk (lyd-opplevelser). Den ene formen er mørk, melankolsk og mekanisk, mens den andre er lys, sjelfull og jazzet. Den sistnevnte delen av detroit techno var ment som den første delen sitt motstykke. Altså ren dansemusikk. Den tidligste delen av detroit techno blomstret opp samtidig som Detroits økonomiske kollaps på slutten av 70-tallet, og musikken gjenspeiler et politisk engasjement uttrykt som dyster, futuristisk musikk.

Den tidlige detroit-technoen ble laget på analoge instrumenter og enkle trommemaskiner og er derfor veldig strippet. Cybotron - cosmic cars (1981) blir regnet som den første techno singelen og satt detroit-techno på det musikalske kartet. Til tross for suksessen fortsatte Detroit techno produsentene å holde seg under bakken, under slag-ordet og siden plateselskapet " Underground Resistance".

På 90-tallet ble det fortsatt laget Detroit techno, men nå med bedre utstyr og et betydelig mer sofistikert lydbilde. Jeff Mills, Robert Hood, Stacey Pullen, Kenny Larkin og Eddie Folwkes var nye ansikter som ikke bare laget tøff elektronisk dansemusikk, men som også drev med 3D animasjon og datateknologi. Mange av disse folkene møttes på universitetet i Detroit. Jeff Mills har blant annet laget musikken til den nye utgaven av klassikeren " Metropolis" og Carl Craig regnes av mange som den mest innflytelsesrike produsenten i verden når det kommer til kvalitets-elektronika. Detroit techno har også sin egen avdeling på Detroit historical museum.

House:
House music vokste frem av post-disco kulturen på tidlig 80-tallet. Etter at disco ble populært så begynte diverse DJ-er - spesielt de i homofile grupper - å gjøre om på musikken for å gjøre den mindre pop-orientert. Rytmen ble mer mekanisk, bassen ble dypere, mens elementer av elektronisk-synth , pop, latin soul, reggae, rap og jazz ble lagt oppå 4/4 rytmen. Musikken finnes både som rent instrumentell og med vokal, gjerne ordløse melodier. Mot slutten av tiåret kom det en ny bølge, kalt progressive house som inkluderte artister som Daft Punk, Basement Jaxx og House of 909.

Techno:
Om techno er et fellesbegrep for all elektronisk musikk eller om det er en egen sjanger er en evig diskusjon, men vi skal prøve å se objektivt på det og få ned noen fakta.

Techno har sine røtter fra den elektroniske house musikken laget i Detroit på midten av 80-tallet, av blant annet Kevin Saunderson, Juan Atkins og Derrick May (Detroit techno produsenter) Der House fortsatt hadde en tilknytning til disko, så var Techno ren elektronisk musikk, designet for et lite og spesifikt publikum. I USA var Techno et rent undergrundsfenomen, men i England så ble det mainstream på slutten av 80 tallet og tidlig 90-tall. Techno begynte å brytes opp i mindre sub-sjangre, som for eksempel Hardcore, jungle ambient og IDM (intelligent dance music). Alle sub-sjangrene til Techno ble hovedsakelig designet for å spilles i klubber, hvor DJ-ene brukte platespillere til å mikse 12 tommere ( vinyl-singler) På midten av 90-tallet så dukket det opp en ny rase Techno produsenter, som for eksempel Ambient gruppene "The Orb" og "Aphex Twin", samt artister som laget hardere musikk som for eksempel Prodigy og Goldie. Prodigy regnes nok som den første virkelige kommersielle techno-suksessen.

Mot slutten av 90-tallet og i vår tid så blir den Technoen som nå blir produsert fortsatt spillt på klubber for spesielt interesserte. Lydbildet varierer fra veldig ned-strippet (Minimal Techno) til veldig komplekst (IDM) og utstyret som blir tatt i bruk er ofte av veldig profesjonelt og dyrt kaliber.

Trance:
Med sitt utspring i den Tyske Techno scenen på tidlig 90-tall, handlet Trance om oppløftende synthesizer melodier som ble repetert over en rytme. Inspirert av Acid House og Detroit Techno, dukket Trance opp nesten samtidig med åpningen av R&S records i Ghent, Belgia og Harthouse/eye Q Records i Frankfurt, Tyskland. R&S definerte tidlig sjangeren med singler som "Energy Flash" av Joey Beltram og "The rave signal" av CJ Bolland.

Til tross for en lang periode hvor trance kun var for spesielt interesserte, forbigått av andre sjangre som Breakbeat, triphop og Drum`n bass (Jungle) så begynte det så smått å blomstre opp igjen i England på slutten av 90-tallet. I 1998 spilte flesteparten av Englands største DJ-er igjen trance (Paul Oakenfold, Pete Tong, Tony Devit, Danny Rampling, Sasha og Judge Jules). Til og med i USA blomstret trance opp igjen. Nå i dag er spilles det derimot lite trance på klubber rundt om i verden.

Her fikk dere forhåpentligvis litt informasjon om de mest kjente elektonika-sjangrene,selv om det er mye som ikke er sagt, og mange sjangre som har blitt glemt.

-Petter Johan Hines

Lik oss på Facebook