Søk i artikler

hvafor.no blog

For alt som ikke passer til hvafor.no ellers...

Recent blog posts

Posted by on in hvafor.no

Jeg har lenge tenkt på å skrive om hvordan hvafor.no faktisk er bygget opp og henger sammen, slik at andre som skulle gå med et ønske om å lage en nettside kan få noen tips.

Først og fremst kjører hvafor.no på Joomla. Joomla er et fantastisk, og ikke minst gratis, rammeverk for nettsider. Joomla er basert på PHP og er dermed rimelig enkelt å tilpasse hvis man måtte ønske det. Etter hva jeg vet, var hvafor.no en av de første nettsidene i Norge som kjørte på Joomla 3.

Joomla

Pris: Gratis

Joomla Extensions på hvafor.no

Ut av boksen dekker ikke Joomla alle hvafor.no sine behov. Det er derfor en liten gruppe utvidelser som legger til mye etterlengtet funksjonalitet. Følgende Joomla-utvidelser bruker hvafor.no i skrivende stund:

Akeeba admin tools

Fint verktøy som holder oversikt over sikkerhetsinnstillinger og en del andre administrative egenskaper ved Joomla. Fungerer veldig bra!

Akeeba admin tools

Pris: Gratis

Akeeba backup

Verktøy som tar backup av databasen og filserveren til hvafor.no. Har reddet meg mer enn en gang, og er kanskje den viktigste utvidelsen som hvafor.no har. Har satt opp en crontab-rutine for å kjøre backupen automatisk ved gitte intervaller.

Akeeba backup

Pris: Gratis

EasyBlog

Utvidelse som legger blog-funksjonalitet på toppen av Joomla. Denne artikkelen er skrevet i EasyBlog. Er relativ ny til denne Joomla-utvidelsen, men den ser ut til å ha potensiale. Litt tweaking må nok til å få den optimalisert skikkelig.

EasyBlog

Pris: $59 (ca. 350 kroner)

JCE Editor

Joomla kommer i utgangspunktet med en begrenset tekstbehandler for å skrive artikler. JCE Editor utvider dette, og gir en mye større grad av frihet til å skreddersy artikler. Det har vært litt knot å få den til å ikke strippe html-kode, men ved å følge en del guider på nettet er det mulig å få den til å godta det meste av trygg kode.

b2ap3_thumbnail_jce.png

JCE Editor

Pris: Gratis

JotCache

Cachemotoren i Joomla kan til tider være litt vanskelig å få til å oppføre seg som folk. JotCache har flere muligheter til å skreddersy hvilke moduler som skal caches, og hvilke som ikke skal caches. Dessuten virker det som om hvafor.no ble kjappere etter jeg installerte JotCache.

JotCache

Pris: Gratis

sh404SEF

En av de aller beste utvidelsene til Joomla. sh404SEF genererer korte URL-er til bruk i twitter, den håndterer 404-requests og lar deg manuelt route og navngi URL-er. Det tok litt tid å sette seg inn i sh404SEF, og ikke minst sette opp, men det er absolutt verdt innsatsen. URL-ene på hvafor.no er etter implementasjonen korte, fine og logiske.

sh404SEF

Pris: $39 (ca. 250 kroner)

Xmap

Brukes for å lage en sitemap av hvafor.no. Denne er videre sendt inn til Google webmaster tools og gjør dermed at Google får et oversiktlig bilde av nettsiden og dermed indekserer den kjappere og bedre.

Xmap

Pris: Gratis

Advanced module manager

Module manager som følger med Joomla har sine begrensninger. Man kan blant annet ikke definere at moduler skal vises på noen sider, og skjules på andre. Førstesiden på hvafor.no har tre kolonner, mens artikkelsider har to kolonner. Dette kunne i utgangspunktet vært løst via CSS, men å skjule annonser i CSS bryter med Google adsense sine retningslinjer. Ved å be Advanced Module Manager aldri rendre modulene, vil man følge retningslinjene til Google adsense og det blir mye enklere å holde oversikt.

b2ap3_thumbnail_advanced-module-manager.png

Advanced Module Manager

Pris: Gratis

Sourcerer

Det å skrive PHP-kode eller JavaScript inn i en artikkel viser seg å være knotete i Joomla. PHP-scriptet blir kjørt før artikkelen blir lastet, slik at PHP-kode kommer ut som kildekode. Med Sourcerer derimot kan man skrive PHP-kode rett inn i artikkelen, som gjør at man kan lage levende artikler som «Hvilken uke er det» eller «Hva er forskjellen på Storbritannia, de Britiske øyer og UK?» eller alle spillene på hvafor.no.

Sourcerer

Pris: Gratis

SEO Generator

Fantastisk liten sak som leser gjennom alle artikler og lager en liste over de mest brukte ordene. Så blir ubetydlige ord som «og», «eller», «om», «bare» osv filtrert bort, før ordene blir lagt til i Joomla keywords. Det er omdiskutert om Google bruker disse nøkkelordene til sin søkeindeks, men jeg bruker disse keywords for å lage «relaterte artikler» i bunnen av hver artikkel. Antall nøkkelord som sammenfaller avgjør hvor høyt opp på listen den «relaterte artkkelen» kommer. Jeg har modifisert SEO Generator noe, til å vektlegge ord i overskriften høyere, med sin egen blacklist. Videre har jeg modifisert related articles modulen til å liste nøkkelordene som tags og vise artikkelbilde til hver artikkel.

b2ap3_thumbnail_seo-blacklist.png

SEO Generator

Pris: 9.99 Euro (ca. 75 kroner)

Cache cleaner

En svært enkel plugin som legger til en «Clean cache»-knapp i administratorpanelet på hvafor.no. Med andre ord kan man rense cachen med et klikk i stedet for å navigere inn i en undermeny.

Cache Cleaner

Pris: Gratis

qlform

For å bygge html-forms i hvafor.no. Er ikke veldig fornøyd med denne. Den er vanskelig å sette opp, og det ser litt billig ut i front-end, men det er den beste gratis jeg har funnet. Brukes blant annet til kontakt oss.

qlform

Pris: Gratis

Norsk språkpakke

www.joomlainorge.no er en fantastisk gjeng. De utvikler norsk språkstøtte på Joomla, som gjør at alt rundt artiklene også kommer på norsk. joomlainorge ar spart meg for ekstremt mange timers arbeid og fortjener en stor tommel opp!

joomlainorge.no

Pris: Gratis

Design og Google adsense

Det er bare å innse, undertegnede er ingen designer. Det kan man overlate til proffene, og det er akkurat det jeg har gjort. Designet på hvafor.no er kjøpt på rockettheme. Jeg har lett mye rundt etter Joomla-design, og synes rockettheme er det mest proffe og enkle å sette opp så langt. De leverer responsive templates gjennom twitter bootstrap og inkluderer font awesome og en del andre ting som gjør at siden laster kjapt, ser bra ut, og er svært enkel å utvikle videre.

Rockettheme

Pris: $50 (ca. 300 kroner)

Det responsive designet var et aldri så lite helvete å få til å fungere noenlunde. Og her er faktisk Google adsense den store synderen. Responsivt design betyr at siden tilpasser seg skjermstørrelsen din dynamisk. Hvis du drar vinduet du nå sitter i smalere vil du se at elementer oppstår, forsvinner og bytter plass for å tilpasse seg. Det vil si at samme nettsiden lastes på telefon, nettbrett og PC. Fint, men kjipt å få til med Google adsense.

Problemet er at må sjekke skjermbredde i det siden lastes og levere en annonsestørrelse. Hvis brukeren endrer størrelsen på browservinduet kan man ikke endre annonsestørrelse. I praksis vil det si at, hvis man ønsker enn sann responsiv nettside, kan man kun bruke annonser tilpasset den minste skjermtypen man ønsker å støtte. I mitt tilfelle er det telefon, og jeg kan dermed kun bruke annonser som er 300px brede. Og det legger til rette for noen utfordringer.

Google er tilsynelatende klar over problemet, og sier de jobber med en løsning. Det gjenstår å se når dette dukker opp.

Det sagt, er Google adsense et rått produkt ellers. Det tillater meg å få noen kroner fra hvafor.no og er veldig enkel i bruk. Man registrerer seg og får en kodesnutt man putter inn i nettsiden sin og slipper å tenke noe mer på det. Det bare funker.

Google adsense

Pris: Gratis

Facebook og Twitter

hvafor.no har vært på Facebook en stund. Det fungerer fint, og er en bra kanal å få kontakt med lesere, samt markedsføre nye artikler.

Integrasjonen med Facebook opengraph har derimot vært vanskelig å få til med Joomla. Hvis man linker til en hvafor.no-artikkel på Facebook vil Facebook gå på siden det linkes til og laste ned et lite forhåndsvisningsbilde og en ingress til artikkelen. Ut av boksen vil ikke Joomla fortelle Facebook hvilket bilde den skal bruke eller hva den skal bruke som ingress.

Etter mye fram og tilbake endte jeg opp med å kode en liten snutt selv som setter sammen en URL, leverer artikkelbilde og ingressen gjennom opengraph-standarden til Facebook. Det fungerer fint, men det har vært mye prøving og feiling. Nylig har jeg også oppdaget at chachen på hvafor.no kan gjøre at en artikkel får feil bilde på Facebook. Noe jeg driver og feilsøker.

b2ap3_thumbnail_opengraph.png

Twitter-integrasjonen er en annen sak. Det er mest som en test, og jeg synes ikke det fungerer helt optimalt. Jeg har lagt opp en «Hva skjer på Twitter?» på førstesiden som er en widget som søker etter hashtaggen #hvaforno. Problemet er at den ikke finner alle poster med denne hashtaggen. Av en eller annen grunn virker det som om det bare er noen svært få som dukker opp her. Tilsynelatende tilfeldig. Har ikke klart å finne ut av det.

Et annet issue med Twitter er at jeg har min private twitter-konto @chrisconradi, og det blir ofte litt ork å twitre to steder. Vurderer å lage meg en regel om at jeg skal retwite alt av hvafor.no-interesse jeg poster på min personlige twitter-konto, men jeg har det ikke helt klart for meg hvordan jeg best sjonglerer med to kontoer.

Closing remarks

Jeg håper en eller annen får bruk for eller finner denne rablingen interessent. hvafor.no er et produkt av flere år med prøving, feiling, knoting, og knotting, og hvis min frustrasjon kan hjelpe andre å komme fortere i gang blir jeg glad.

Uansett kan jeg si: Hvis du går å lurer på å lage en nettside. Gjør det! Det er ekstremt lærerikt og en fantastisk ice-breaker. Det er relativt enkelt å komme i gang og trenger ikke koste all verden. Verken i tid eller penger.

Tagged in: joomla
Hits: 18207

Posted by on in Teknologi

Dette blogginnlegget skrev jeg først til biblogg.no hvor man kan lese mer om hva som rører seg i business intelligence-verden.

Ja, det er en brannfakkel. Og det er kanskje ikke svart-hvitt, men vi går mot en verden hvor det tradisjonelle datavarehuset ikke klarer å henge med i en verden som endrer seg fortere enn man klarer å kode.

Affecto kjører i disse dager et seminar ved navn «Riv datavarehuset». Dette er en setning som har ulmet hos meg en stund, og jeg så det som et tegn på at nå var tiden inne for å skrive dette innlegget. Men hva menes egentlig med «Riv datavarehuset»? Eller rettere sagt, hva legger jeg i begrepet?

Konseptet «datavarehus» ble skapt på slutten av 80-tallet hvor to IBM-ere ved navn Barry Devlin og Paul Murphy var sentrale. Det skulle være et sted man tok data fra forretningens kildesystem, vasket det, og gjorde det klart for rapportering for forretningsbrukere. I teorien et fantastisk konsept, og på den tiden, et fantastisk konsept også i praksis.

Så kom 90-tallet. Alt dreide seg om ERP, og etter hvert også om datavarehus. Man begynte å få så store datamengder at et datavarehus, i mange tilfeller, var noe man måtte ha. Man bygde ETL-prosesser som flyttet data fra ERP- og andre kildesystem og la det pent og pyntelig i dette datavarehuset. I teorien et fantastisk konsept, men i praksis brant man mye krutt på datavarehuset og la lite fokus på rapportering og Business Intelligence.

big_data.jpg

DATAEKSPLOSJON: Hvis du tenker på alle bøker som noen gang er skrevet. Alle bilder som er tatt. Alle sanger komponert, malerier malt, plakater trykket eller dvd-er utgitt. Altså, all informasjon menneskeheten har klart å akkumulere siden de første hulemaleriene vi har oppdaget, i en hule i Spania, som daterer 40.000 år tilbake. Av all informasjon som finnes, så er 90% skapt de siste to år. Det er en utfordring. Ikke bare for datavarehusene, men for IT generelt. For menneskeheten generelt.

Tidlig 2000-tallet våknet man opp og så at man hadde brukt store ressurser på å få data pent og pyntelig inn i et datavarehus, men «hva så?» Det var som om man hadde bygget verdens sterkeste grunnmur og plassert et lite skur på toppen. Dermed skiftet fokuset fra datavarehus over mot Business Intelligence. – Det å få innsikt i dataen man hadde brukt år på å samle og vaske. Og problemet var nettopp dette. Man hadde brukt år på å samle denne dataen. Siden man satt i gang datavarehusprosjektet var rapporteringskravene endret, nye kildesystem hadde dukket opp og gamle hadde blitt borte. Verden hadde gått videre.

Nå er vi i en verden hvor dette er i ferd med å bli en økende utfordring. Datavarehuset er en stor, treg mastodont i en verden som endres fra dag til dag. Man bygger ETL-prosesser som er utdaterte før man får produksjonssatt dem. Man har en datavarehusmodell som ikke matcher virkeligheten.

Jeg hørte nylig en historie om en norsk bedrift som skulle hente ut data fra sitt datavarehus, men prosessen for å få data ut var så ressurskrevende, og ventetiden så lang, at de heller valgte å leie en hacker for å få tilgang. Om historien er sann eller ikke er vanskelig å si, men det forundrer meg ikke om den er det. Og jeg tror det illustrerer hvordan mange føler det i dag. Datavarehuset er underlagt så mange regler, prosesser og teknologiske utfordringer at man ikke orker.

Så, mener jeg at datavarehuset er dødt? Nei, på ingen måte. Et datavarehus er nødvendig for å sikre at bedriftens kjernedata er til å stole på. Men jeg tror den tradisjonelle utformingen er i ferd med å endres. Den er nødt til å endres.

IBM snakker nå i større og større grad om en ETL-frie datavarehus. Konsepter som ELT (Extract Load Transform), analytics in motion og ustrukturert data er konsepter som er med på å bygge oppunder denne verden.

b2ap3_thumbnail_next_gen_dwh.png

NESTE GENERASJON DATAVAREHUS: For å håndtere data i konstant bevegelse og ulike formater vil neste generasjon datavarehus endres betraktelig. Slik er IBMs konsept skissert, hvor det tradisjonelle datavarehuset deler plass med stream computing for data i stor hastighet og endring og Hadoop for data i stor størrelse.

Behøver man å lagre all sine data i strukturerte databaser og tabeller? Hvem bestemmer denne strukturen? En som jobber i finans har et helt annet syn på hvordan et selskap er strukturert enn en som jobber i HR, som igjen har et helt annet syn på hvordan en kunde ser på selskapet. Kanskje man i stedet for å tvinge gjennom en struktur på en ustrukturert verden heller burde endre tankesettet?

Ikke riv datavarehuset riktig enda, men ha i bakhodet at det jobbes mot en verden der data er i så stor endring, størrelse og usikkerhet at nye metoder for å hente ut innsikt er i ferd med å bli en nødvendighet. Brannfakkelen er ute.

b2ap3_thumbnail_next_gen_dwh_detailed.png

NESTE GENERASJON DATAVAREHUS I DETALJ: En mer detaljert skisse av bildet over. Her ser man at Streams håndterer sensordata, mens hadoop hånderer sosiale medier og andre enorme datakilder. Alt blir så konsolidert i et mer tradisjonelt datavarehus og dermed splittet i mindre data marts som reflekterer virkeligheten bedre.

 

Hits: 22439

Posted by on in arduino

Jeg er altså i ferd med å lage en værstasjon på Arduino-plattform. Sluttproduktet skal være en iPad som står på TV-bordet i stua og viser værdata som Arduino-boksen registrerer. Egentlig en avansert utgave av det trådløse termometeret man får på Clas Ohlson som viser «Temperatur inne» og «Temperature ute».

b2ap3_thumbnail_arduino_med_wifi_shield_og_sensorer.jpg

Foreløpig prototype av værstasjonen med kun temperatursensor og lyssensor, samt en statusdiode. Til høyre er Arduino med et WiFi-shield på toppen.

Jeg må si at jeg er imponert over hvor enkelt det var å komme i gang med Arduino og iløpet av få timer var jeg oppe å gikk med de første registreringene av værdata. Prosjektet har fått en stopp da jeg oppdaget at jeg manglet en del deler. Blant annet var barometeret jeg hadde kjøpt, kun fungerende ned til 0 grader celsius, jeg hadde kjøpt feil ledningsterminaler til cat5 kablene mine og et par andre småting som motstander og slikt jeg ikke hadde tenkt på. Men jeg har brukt tiden på å komme meg opp og gå software-messig.

Dette fungerer på værstasjonen i skrivende stund:

  • Arduinoen registrerer temperatur inne
  • Arduinoen registrerer lysmengde
  • Arduinoen kobler seg opp til en webserver via WiFi og poster data til en mysql-db gjennom et php script
    • Automatisk reconnect ved mistet connection
    • LED som viser status på siste posterte data
  • Front-end er oppe og går på www.hvafor.no/chris/weather
    • Full responsiv (passer stor skjerm, lesebrett og telefon)
    • Henter værmelding for i morgen fra yr.no
    • Værsymboler som endrer seg i forhold til værmelding og registreringene fra Arduinoen
    • Regner ut månefase og viser månens fase grafisk
    • Regner ut neste fullmåne
    • Regner ut soloppgang og solnedgang
    • Dynamisk graf som viser registrerte data over en tidsakse med zoom og det hele

Dette er på todo-listen:

  • Få på plass følgende sensorer
    • Termometer til målinger utendørs (mangler en motstand, som er bestilt)
    • Barometer (nytt, som går til mindre enn 0 grader bestilt)
    • Vindhastighet, vindretning og nedbørsmendge (mangler ledningsterminaler, som er bestilt)
  • Få live data i front-end (www.hvafor.no/chris/weather):
    • Temperatur ute
    • Temperatur inne
    • Vindhastighet
    • Vindkasthastighet
    • Vindretning
    • Nedbørsmengde
    • Max/min temp basert på zoom i graf
    • Få data inn i grafen

Ikke så mye spennende enda, men i midten av neste uke kommer delene jeg mangler, og da blir det mer leking.

Hits: 17158

I dag er jeg i gang med mitt første Arduino-prosjekt. Faktisk er jeg i gang med mitt aller første hardware-utviklingsprosjekt. Spennende greier.

Man trenger jo et prosjekt for å få en forståelse av hvordan ting henger sammen. Og jeg har satt meg som et mål å lage en værstasjon. Sluttproduktet ønsker jeg skal være en ipad hjemme på stuebordet hvor jeg kan se temperatur inne, temperatur ute, samt en hel haug av andre værdata. Det er flere grunner til at jeg velger dette prosjektet som mitt første hardware-prosjekt:

  • Det er faktisk noe nyttig
  • Får prøvd meg på mange forskjellige sensorer
  • Får prøvd meg på Arduino med WiFi
  • Får prøvd med på å visualisere data gjennom en webserver

b2ap3_thumbnail_Screen-Shot-2013-03-25-at-9.29.49-PM.png

Her er en skisse på hva jeg planlegger:

  1. På taket har jeg en vindmåler som måler retning og styrke, samt en nedbørsmåler.
  2. Sensorene på taket er koblet til en boks på veggen gjennom en CAT5-kabel. I denne boksen har jeg en lyssensor (for å se når det er blå himmel), termometer, barometer og en luftfuktighetsmåler.
  3. Disse sensorene går så gjennom veggen, inn i stua hvor jeg har en Arduino som mottar data. Denne Arduinoen har også et termometer, slik at jeg kan lese av temperaturen inne.
  4. Arduinoen fôrer så en webserver med data gjennom wifi.
  5. Denne webserveren kan en ipad koble seg til som en vanlig nettside og dermed gi en slags "værapp".
  6. Success

For å komme i gang gikk jeg litt bananas på sparkfun.com. For å dele hva jeg faktisk har skaffet meg til prosjektet:

Hits: 16145

Posted by on in personlig

b2ap3_thumbnail_christopher-conradi.jpgDet vil si, det er vel mer jeg som er i gang med blog.

«Jeg» er altså Christopher Conradi og driver hvafor.no. Meningen med denne blogen er å ha en arena til å utfolde meg litt mer enn det jeg føler man kan gjøre på hvafor.no ellers. Tenker at en blog åpner for litt mer personlige anekdoter og stiller ikke like store krav til strukturen som hvafor.no-artikler har.

Er det noe vits å skrive blog? Er det noen som vil lese den? Kanskje ikke. Men kanskje jeg legger ut noe her en dag som faktisk blir lest. Kanskje jeg legger ut noe jeg har funnet ut av som noen googler seg fram til noe man har lett etter. Hvem vet?

Første post bør vel kanskje være en introduksjon til forfatteren og nettsiden generelt. Et slags forord om man vil?

Så, for å bruke et par linjer på å fortelle hvem jeg er og hva i all verden som holder hvafor.no gående:

hvafor.no startet i 2005. Det er faktisk hele åtte år siden nå i skrivende stund. Jeg startet hvafor.no da jeg studerte IT på høgskolen i Oslo. Det var ment som et sted hvor jeg kunne sette til livs ting jeg lærte på skolen og, kanskje enda viktigere, ment som et sted jeg kunne utfolde min nysgjerrige sans. For det har jeg en del av.

hvafor.no drives altså av meg, og stort sett bare meg. Det er med andre ord jeg som står for alle skrivefeil, alle bugs og alle faktafeil. Det er jeg som står for design, webutvikling, artikkelskriving, research og nå faktisk denne blogen. Og det tar en del tid. Det kan jeg love!

Til daglig jobber jeg i IBM og har teknisk ansvar rundt IBM sin Business Analytics portefølje. Det er en ekstremt spennende jobb jeg virkelig digger. Utfordringen er å få tid til andre ting utenfor IBM. hvafor.no har derfor utviklet seg til et prosjekt jeg tar når tiden strekker til. Som nå i påskeferien. Derfor kommer ting litt i bunker her på nettsiden.

En reklamefilm som forklarer litt hva jeg driver med i IBM. Med faktisk meg i hovedrollen... Men det får bli en helt annen blogpost.

Ellers kan jeg fortelle at jeg er 27 år, bor i Ås, kommer fra Drøbak, gift og har et barn.

Folk spør ofte hva motivasjonen for å bruke så mange timer på en nettside. Det er rett og slett fordi jeg synes det er gøy. Det er gøy å skru på en relativt stor nettside og få ting til å fungere. Det er gøy å se folk lese artikler og få åpenbaringer om verden rundt oss. Det er gøy når jeg får eposter fra skolebarn som spør om de merkeligste ting. Det er gøy å spre nysgjerrighet. Jeg har en helt klar oppfatning om at det er nysgjerrighet som driver verden videre og det er fantastisk givende å kunne bidra på dette området.

Da skal jeg slutte å rable på denne første blogposten. Meningen var å introdusere konsptet hvafor.no-blog og meg selv. Oppdag utført.

Lik oss på Facebook

Hva skjer på Twitter?